Index

Inleiding
Projectvoorstel
Crew
Nepal in vogelvlucht
   Algemene informatie
   Cultuur
   Koninkrijk Nepal
Hoogtepunten uit de politieke geschiedenis
   Kinderen
   Kinderrechten
   Handige adressen
Noble House en Engely Tersteeg
Onderwijs in Nepal
  Twee schooltypes
  Het school- en klassesysteem
Vergelijkbare projecten
   Kinderstraatkrant in Peru
   Stichting Tamsarya
   GGD Groningen
Tijdsplanning
Curriculum Vitae
   Jantien Jonkheijm
   Karlijn Nouwens
   Sanne Sickenga



 

 
Nobile House
 
   

Inleiding
Wij, Karlijn Nouwens, Jantien Jonkheijm en Sanne Sickenga delen al een aantal jaren een gezamenlijke interesse: het maken van televisie voor kinderen. Toen wij vorig jaar met zijn drieën in een projectgroep zaten, was het al min of meer duidelijk dat het afstuderen weer een gezamenlijk project zou worden. In eerste instantie was het plan een kinderprogramma te gaan maken dat gebruikt zou kunnen worden op basisscholen in Nederland, maar al snel rees het idee om een product te maken voor scholen in landen waar weinig of geen audiovisueel lesmateriaal beschikbaar is. Wij wilden onze grenzen verleggen en besloten ook om “de grenzen” over te gaan.

Na veel onderzoek en contacten met grote en kleine hulporganisaties kwamen wij uiteindelijk bij Engely Tersteeg en haar Stichting Noble House Nepal (Kathmandu) terecht. Na het lezen van haar artikel in het tijdschrift de “Margriet” hebben we haar meteen benaderd. Het werk van de stichting Noble House Nepal voor de minderbedeelde (straat-) kinderen in Nepal sprak ons erg aan. In 13 jaar tijd is daar al heel wat bereikt. Zo is er een “Noble House” opgezet dat kansarme kinderen opvangt om te voorkomen dat zij in duistere praktijken terecht komen. Ons idee voor het maken van audiovisueel lesmateriaal zou een welkome aanvulling zijn op hun werk in Kathmandu.

Met Stichting Noble House hebben wij op dit moment veel contact. Zij leveren ons veel informatie. Daarnaast onderhouden wij nog contact met twee andere organisaties in Nepal, stichting Suvadra (van Joyce van Rijen) en Stichting Veldwerk (van René Veldt). Deze Nederlandse hulpverleners in Nepal staan erg open voor onze ideeën en ons uiteindelijke product, de DVD. Wij hebben deze drie organisaties bereid gevonden mee te werken aan onze DVD. Het eindproduct wordt een educatieve DVD over het menselijk lichaam, hygiëne, ziektes en voeding aansluitend op de gezondheidsproblemen die daar actueel zijn.

Om te voorkomen dat wij met goede bedoelingen een programma maken dat niet goed aansluit bij de vraag en de cultuur van het land, hebben wij besloten dat het laatste deel van onze researchperiode (14 tot 30 april) in Nepal gaat plaatsvinden. Hierna zullen wij in een week tijd onze ideeën voor het uiteindelijke programma aanpassen en zullen wij kinderen gaan selecteren die mee gaan doen aan dit project. Wanneer het nodig is, zullen wij de researchperiode verlengen. Na het opnemen van de items zullen Jantien en Karlijn de DVD monteren. Sanne legt contacten met verschillende scholen en instanties in de buurt van het Noble House voor de verspreiding van de DVD.

De komende weken staan voor Sanne vooral in het teken van het regelen van de reis en het binnenhalen van sponsorgelden. We zullen dit doen middels een aantal activiteiten:

- Een eigen website; http://kidsontop.hku.nl

- Het benaderen van verschillende instanties voor ontwikkelingssamenwerking en onderwijs. - Het indienen van aanvragen bij fondsen zoals het X-change fonds van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

- Contact opnemen met het Jeugdjournaal en de show van Paul de Leeuw. Jantien en Karlijn gaan zich de komende weken vooral bezighouden met de inhoud van het programma. Hiervoor maken zij ook zeker gebruik van de expertise van onderwijskundige, Hanke de Leeuw en kinderprogrammamakers, zoals bijv. Michel Kapteijns van de VPRO.

Daarnaast helpen Jantien en Karlijn, Sanne met het binnenhalen van sponsorgeld. Want hoe meer geld, hoe meer kinderen wij een basis kunnen geven voor een betere gezondheid. Met het gesponsorde en opgehaalde geld kan de DVD geproduceerd en vermenigvuldigd worden. Bovendien zullen er DVD-spelers in Nepal gekocht gaan worden. Deze worden geschonken aan scholen en weeshuizen. Eind juni is de planning om terug te zijn in Nederland. Naast het ondertitelen en het finetunen van de DVD, gaan wij dan onze thesis schrijven. De planning is om deze in de tweede week van augustus in te leveren zodat wij samen met onze klasgenoten in september afstuderen.

Er staat ons de komende maanden nog een berg werk te wachten, maar wij zien dit project als een grote uitdaging en gaan hem graag aan! Wij weten dat het geen makkelijk project zal zijn en staan daarom ook open voor aanvullingen of kritiek van anderen.

In dit projectplan werken wij onze ideeën uit. Ook beschrijven we hoe de situatie in Nepal is en hoe wij in contact zijn gekomen met Engely Tersteeg en haar Stichting Noble House.


 

Projectvoorstel
Ons afstudeerproject wordt een educatieve DVD met en voor kinderen in Nepal.
Onze doelgroep is kinderen van 9 tot en met 12 jaar, met weinig of geen kennis over het menselijk lichaam, hygiëne, ziektes en voeding. In Nepal is de kennis bij kinderen over deze onderwerpen zeer gering. Zelfs bij ouderen en docenten is er weinig bekend.

Na veel gesproken te hebben met mensen van ontwikkelingsorganisaties, is duidelijk naar voren gekomen dat in ontwikkelingslanden vrij weinig informatie beschikbaar is over het menselijk lichaam, hygiëne, ziektes en voeding. Het is voor ons daarom een grote uitdaging de kinderen in Nepal kennis bij te brengen over waarom zij bijvoorbeeld ziek kunnen worden, hoe een besmetting plaatsvindt en hoe zij dit kunnen verminderen of zelfs voorkomen.
Ook werd ons tijdens de gesprekken, met hulpverleners, duidelijk dat er veel westerlingen initiatieven ondernemen om bijvoorbeeld lesprogramma’s op te zetten. Maar deze goed bedoelde programma’s worden vaak in het eigen land gemaakt en vervolgens aan het ontwikkelingsland geschonken. Het probleem dat hieruit volgt is dat in veel gevallen de programma’s weinig tot helemaal geen aansluiting vinden bij de cultuur en het niveau van het ontwikkelingsland. Een voorbeeld hiervan is het taboe dat rond de ziekte AIDS heerst. Het is niet overal vanzelfsprekend om daar vrijuit over te praten. Om te voorkomen dat ons lesprogramma geen aansluiting vindt bij de Nepalese cultuur, doen wij eerst grondig onderzoek, alvorens tot een concreet idee te komen. Wij doen dit door met verschillende contactpersonen in het desbetreffende land intensief contact te onderhouden en al onze ideeën eerst met hen te bespreken. Wanneer wij in Nepal aan komen zullen wij minimaal twee weken plannen om onze research die we in Nederland gestart zijn, af te ronden. Daarna gaan we het programma pas daadwerkelijk opnemen.

Wij hebben er voor gekozen om een DVD te maken, omdat is gebleken dat in ontwikkelingslanden vaak een groot tekort is aan boeken. Vaak zijn er wel televisies in gemeenschappelijke ruimtes aanwezig. Het voordeel van het maken van een lesprogramma dat via een televisie te bekijken is, is dat er veel kinderen tegelijkertijd kunnen kijken.

Op de DVD komen drie verschillende informatieve items. Deze worden allen verschillend van structuur.

  • Het eerste item wordt een portret van een kind met een vader of moeder die besmet is met het HIV-virus. Het kind speelt de hoofdrol in dit item. Hij/zij vertelt wat voor invloed deze gebeurtenissen op hem/haar hebben, wat voor veranderingen het in zijn/haar leven heeft gebracht, hoe hij/zij hiermee omgaat en hoe hij/zij zich voelt. 
  • Het tweede item wordt een vraag van een kind waarop wij samen met hem/haar een antwoord gaan zoeken. Hij/zij wil bijvoorbeeld weten waarom je na het plassen je handen moet wassen. Het kind laat ons zien wat hij/zij allemaal met zijn handen doet; bijvoorbeeld werken in het stof, met andere kinderen spelen, eten klaarmaken, naar de wc gaan enzovoorts. Het kind gaat op onderzoek uit en bezoekt bijvoorbeeld een laboratorium. Hij/zij kan daar onder de microscoop ondervinden dat zijn/haar handen boordevol bacteriën zitten. Door middel van een animatie willen wij uitleggen wat deze bacteriën kunnen doen in je lichaam en dat dit tot gevolg kan hebben dat je ziek wordt. Daarna wast hij/zij zijn/haar handen en laat hij/zij nogmaals zijn/haar handen onder de microscoop bekijken. Er zal blijken dat er veel minder bacteriën op zijn handen achterblijven.
  • Het derde item wordt op de meer Nepalese manier; de informatie wordt verteld door een volwassene. De volwassene gaat samen met een aantal kinderen naar de markt en vertelt over vitamines. Zij laat de kinderen mee kiezen wat er in de maaltijd komt, zodat er zoveel mogelijk vult en er toch veel vitamines in zitten. Samen met de kinderen gaat ze de maaltijd klaar maken en op eten.

De taal waarin we de DVD gaan opnemen wordt Nepali, dit omdat de kinderen die wij willen bereiken nauwelijks tot geen Engels spreken. Om zo goed mogelijk contact te maken met de kinderen is het belangrijk dat we een Nederlands - Nepalese tolk hebben.
We kunnen geen gebruik maken van titels en ondertitelingen, omdat onze doelgroep in Nepal niet gewend is aan het lezen van ondertitels.
Later zullen we in Nederland het programma wel (in het Nederlands) ondertitelen.

Naderhand schrijven wij alledrie een thesis die aansluit bij dit project. In deze thesis gaan wij onderzoek doen naar de visuele geletterdheid van kinderen in Nepal en hoe de kinderen reageren op de inhoud en vorm van de verschillende items op onze DVD.

De montage van de DVD vindt plaats in Nepal, zodat wij, wanneer de DVD af is, zelf de resultaten en ervaringen van de kinderen kunnen waarnemen. Dit is met name voor onze thesis erg belangrijk. Vragen die hierbij voor ons van belang zijn:
- Welk item spreekt de kinderen het meest aan?
- Van welk item vinden zij dat ze het meeste hebben geleerd?
- Waar hebben ze het meeste van onthouden?
Antwoorden op deze vragen zullen we met name krijgen door middel van het observeren van de kinderen, maar ook door een kort gesprekje met de kinderen over de verschillende items.
In Nederland willen we de DVD ook aan een groep kinderen laten zien. Op deze manier kunnen we erachter komen of er verschillen zijn in interesses en voorkeuren voor de verschillende items. Ook kunnen we kijken wat er naderhand is blijven hangen van de aangeboden informatie en of het door de kinderen zo is begrepen als wij het bedoelt hebben. Daarnaast willen wij graag onderzoeken of er een duidelijk verschil te ontdekken in tussen de Nepalese kinderen en die in Nederland, op het gebied van informatieoverdracht.



Crew

testJantien Jonkheijm
Studeert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met als afstudeerrichting Audio Visuele Media. Zij studeert dit jaar af als European Media Master of Arts.
Taak binnen dit project: Interview, Regie, Montage.

 

 

testKarlijn Nouwens
Studeert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met als afstudeerrichting Audio Visuele Media. Zij studeert dit jaar af als European Media Master of Arts.
Taak binnen dit project: Camera, Regie, Montage.

 

 

testSanne Sickenga
Studeert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met als afstudeerrichting Media Management. Zij studeert dit jaar af als Master of Arts in Arts Management.
Taak binnen het project: Productie.

 

 

Wij hebben de volgende studenten, die ook dit jaar afstuderen, om hulp gevraagd:

- Ralph Das studeert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met als afstudeerrichting  Digital Media Design. Hij heeft de website ontworpen en gemaakt. http://kidsontop.hku.nl

- Paul van Vulpen studeert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met als afstudeerrichting Sound Design. Hij zorgt voor muziek en geluiden op de DVD.

- Kris Kobes studeert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met als afstudeerrichting  Animatie. Zij heeft ons logo getekend.

- Coen Rens studeert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met als afstudeerrichting  Animatie. Hij zal een animatie maken voor op de DVD.

- Voor onderbouwing van de onderwijskundige keuzes in het project, maken we gebruik van de expertise van Hanke Leeuw, didactisch medewerker van de faculteit KMT.


Nepal

Algemene informatie
De Mt. Everest gezien vanaf Kala Patthar in NepalHet koninkrijk Nepal ligt aan de zuidkant van de Himalaya en is ingeklemd tussen de twee Aziatische grootmachten China en India. Het land is smal maar zeer langgerekt. Het is qua omvang vier maal zo groot als Nederland en heeft een oppervlakte van 147200 km2.
Nepal is een land van uitersten; landschappen die variëren van een subtropische jungle tot de indrukwekkende bergtoppen van de ijzige Himalaya. De Himalaya telt acht van de tien hoogste bergen ter wereld waaronder het dak van de wereld: de Mount Everest. De hoofdstad van Nepal is Kathmandu. Nepal heeft 27.676.547 inwoners waarvan 39% 0-14 jaar is, 57,3% tussen 15 en 64 jaar is en 3,7% ouder is dan 65 jaar. De officiële taal die men in Nepal spreekt is Nepali.

Cultuur
In cultureel opzicht is Nepal divers: ongeveer tien etnische groepen, die bij elkaar wel vijftig talen en dialecten spreken.
The Himalayan Kingdom of Nepal is het enige hindoe koninkrijk ter wereld. Twee van de grootste godsdiensten ter wereld, hindoeïsme en boeddhisme leven hier vriendschappelijk naast elkaar. Het feit dat het land geen geschiedenis van religieuze of etnische strijd kent, getuigt van de tolerantie en goedgemutstheid van de Nepalezen.
Nepal is vooral een land van dorpen en geterrasseerde heuvelhellingen. Meer dan tachtig procent van de bevolking leeft van het land. Het is echter misleidend om Nepal af te schilderen als een sprookjesachtig land. Nepal is heel mooi en puur, maar behoort tot de vijf armste landen ter wereld en het gaat gebukt onder typische derdewereldproblemen als overbevolking en ontbossing.
De meeste boeren en boerinnen verbouwen voedselgewassen voor eigen gebruik. Wat over is, wordt op lokale markten verkocht of geruild. Landbouwproducten als aardappelen, suikerriet, oliezaden, jute, tabak en kruiden zorgen ook voor een belangrijk deel van de exportinkomsten. Daarnaast exporteert Nepal tapijten en andere textielproducten. Ook het internationale toerisme is een belangrijke bron van inkomsten.

testKoninkrijk Nepal
De staatsvorm is een constitutionele monarchie met aan het hoofd van Nepal Koning Gyanendra (zie foto). Hoewel het gaat om een ceremoniële functie, geniet de koning van Nepal als vanouds veel loyaliteit van de burgers. De koning is nog altijd de opperbevelhebber van het leger.

Het Nepalese parlementaire systeem bestaat uit twee kamers: het Hogerhuis (Rastriya Sabha) en het Lagerhuis (Pratinidhi Sabha). De parlementariërs worden rechtstreeks door de bevolking gekozen en de leider van de partij die de meeste zetels bezit wordt normaliter de premier van Nepal.

Hoogtepunten uit de politieke geschiedenis van Nepal:
1768    Koning Prithvi Narayan Shah sticht, na verovering van de Kathmandu vallei, het verenigd koninkrijk Nepal.
1846    De Rana familie komt aan het bewind. Het Ranabewind kenmerkt zich door een verminderde rol van de koning, Rana's erfelijk premierschap en een gesloten regime.
1951    De absolute monarchie keert weer terug in de politieke geschiedenis van Nepal. Koning Tribhuvan staat aan de macht.
1959    De eerste democratische grondwet wordt aangenomen en de allereerste parlementsverkiezingen in Nepal vinden plaats.
1960    De toenmalige koning Mahendra ontbindt de regering van de Nepali Congres Partij en voert het Panchayatsysteem in. Het Panchayatsysteem is een één-partijsysteem waarbij de koning aan de macht staat.
1990    Een parlementaire democratie met een meerdere partijenstelsel komt op gang.
1995    Een maoïstisch partij wordt opgericht die van Nepal een communistische staat wil maken.
1996    De Communistische Partij van Nepal (Maobadi) roept een gewapende volksoorlog uit, de zogeheten "People's war".
2001    Een paleisdrama heeft zich voltrokken waarbij negen koninklijke familieleden in een bloedbad de dood vinden. Dit bloedbad wordt veroorzaakt door Kroonprins Dipendra alvorens hij de hand aan zichzelf legt. Hij overleeft zijn zelfmoordpoging ternauwernood en wordt, terwijl hij nog steeds voor zijn leven vecht, gekroond als de nieuwe koning van Nepal. Drie jaar later overlijdt hij en wordt de broer van de
overleden koning, Gyanendra, gekroond tot de 13e koning van Nepal.
2002    Koning Gyanendra heeft het parlement ontbonden en een interim-regering samengesteld. Nog altijd hebben geen nieuwe verkiezingen plaatsgevonden.
2006    Vredesonderhandelingen tussen de regering en de Maoïsten resulteerden op 21 november 2006 in een vredesakkoord en Nepal bevindt zich thans in een transitieproces, dat geacht wordt naar duurzame vrede te leiden. Als onderdeel van dit proces hebben de Maoïsten toegezegd hun strijders te zullen verzamelen in kampen en hun wapens onder toezicht van de VN te stellen. Vervolgens zullen de
een ``eigen`` knuffelMaoïsten toetreden tot een overgangsregering.
2007    Uiterlijk juni 2007 zullen verkiezingen worden gehouden voor een grondwetgevende vergadering die een nieuwe grondwet voor Nepal zal opstellen.

Kinderen
Kinderen zijn vaak het slachtoffer van de armoede in Nepal. Hoeveel hun ouders ook van hen houden, op jonge leeftijd worden ze vooral gezien als een nuttige hulp in de huishouding.
Kinderarbeid is heel normaal in Nepal en in het verleden kwam het vaak voor dat kinderen als onbetaalde dienstboden werkten voor landeigenaars, simpelweg omdat er voor de ouders dan weer een mond minder te voeden was. In de groeiende geldeconomie moeten kinderen vaak geld verdienen in de landbouw-, tapijt-, baksteen- en bouwindustrie. Deze kinderen worden gedwongen om lange dagen onder ongezonde omstandigheden te werken en worden met regelmaat mishandeld. Ze worden beroofd van hun jeugd, het recht om te spelen, op liefde en op onderwijs.

Door nieuwe wegen en busroutes ontvluchten steeds meer kinderen de schrijnende armoede van het platteland en gaan op zoek naar een beter leven in de stad. Een groot deel van deze kinderen belandt op straat en struint blootsvoets en gehuld in lompen, bedelendtest, de straten van de steden af. Ze kunnen aardig rondkomen van wat de toeristen hen toestoppen, maar doordat de kinderen geen enkele school of opleiding genieten, zijn ze later totaal ongeschikt voor de arbeidsmarkt.
Hulpverlening voor het oplossen van dit steeds groter wordend probleem is daarom ook hard nodig. Sommige straatkinderen leiden een minder opvallend bestaan als afvalverzamelaar (sommige materialen leveren wat geld op), anderen worden uitgebuit als werkman of boodschappenjongen en enkelen worden zakkenroller of komen in de prostitutie terecht.

In Nepal leeft 80% onder de armoedegrens. De straatkinderen slapen in portieken, pati (open schuilplaatsen) of gebouwen die in aanbouw zijn. Ze leven vaak van voedsel dat wordt weggegooid door toeristenrestaurants. Velen van hen zijn behalve ondervoed ook verzwakt door de giftige chemicaliën in afvalbergen, vervuiling en besmet water. Slechts weinigen van hen zijn niet ziek. Doordat ze als "slecht voor het toerisme" worden beschouwd, worden ze met regelmaat geslagen door de politie, en tijdens staatsbezoeken vaak in de gevangenis gegooid of op de bus naar India gezet.
Het meest aangrijpend is misschien nog wel dat ze opgroeien zonder de steun of liefde van familie of buurtbewoners en in plaats daarvan afwijzing moeten incasseren en verwerken.
Gelukkig worden er steeds meer goede initiatieven genomen om deze kinderen op te vangen en ze eten, liefde en onderwijs te geven.

hoopvolKinderrechten
Rechten voor ieder kind
Op 20 november 1989 werd het Verdrag van het Rechten van het Kind gesloten. De landen die meedoen in dit Verdrag zijn lid van de Verenigde Naties (VN), dit zijn er bijna 200. De Verenigde Naties probeert ervoor te zorgen dat deze landen geen ruzie met elkaar maken en zich aan de gemaakte afspraken houden. Deze afspraken kunnen ook gaan over de mensen die in die landen wonen, waaronder kinderen.
Het Verdrag is inmiddels door bijna alle landen die lid zijn van de Verenigde Naties geratificeerd. Dit wil zeggen dat zij het Verdrag niet alleen goedkeuren maar het ook zullen naleven. De enige landen die het Verdrag nog niet hebben ondertekend zijn de Verenigde Staten en Somalië.

 

Handige adressen
                                                       .

  • Tourist Service center

Bhrikuti Mandap
Kathmandu
01 4256909
http://www.welcomenepal.com

  • Ambassade Nederland Consulaat  

Keizersgracht 463
1017 DK Amsterdam
020-6241530

  • Ambassade Nepal

Bhakundole, Patan
P.O. box 1966 Kathmandu
01-5523444

  • Ambassade van Nederland in Nepal

6/50 F, Shantipath
Chanakyapuri
PO box 3
New Delhi 110 021
India
00991-1126884951
www.holland-in-india.org


 

Stichting Noble House Nepal en Engely Tersteeg
De Stichting Noble House Nepal heeft tot doel het bieden van ontwikkelingskansen voor kansarme Nepalese kinderen. Daartoe is in 2005 een opvanghuis opgezet in Kathmandu. In dit Nobel House  worden kinderen tot 18 jaar opgevangen die een zwervend bestaan hebben of door hun ouders niet meer onderhouden kunnen worden.  Veel van deze kinderen hebben geen ouders en leven onder vreselijke omstandigheden. Voor hen is het Nobel House een veilig onderkomen waar zij een slaapplaats hebben en te eten krijgen. Ook krijgen ze de kans om onderwijs te volgen. Zo kan voorkomen worden dat deze kinderen in duistere praktijken terecht komen zoals  prostitutie. Stichting Nobel House wil investeren in de toekomst van kinderen. Er zijn bijvoorbeeld kinderen in het opvanghuis die het in zich hebben om later naar de universiteit te gaan, dat betekent onafhankelijkheid en daarmee wordt het kastenstelsel doorbroken. Als kinderen voldoende ontwikkeling hebben, kunnen ze later met microkredieten kleine winkeltjes en ondernemingen starten. De stichting kan hen hierbij ondersteunen.

 testDe Stichting Nobel House is gesticht door Engely Tersteeg, een getrouwde vrouw van 50 jaar met twee volwassen dochters. Vijftien jaar geleden ging ze met familie op vakantie naar Nepal. Tijdens haar vakantie in Nepal werd ze enorm geraakt door alle problemen in het land. Zo zagen ze ellende, armoede en baby’s die doodgingen. Samen met haar man ging ze nog een paar keer terug en gaf dan steeds geld en goederen aan de bevolking die het zo hard nodig had. Nu weet Engely beter, want geld en goederen geven biedt geen ontwikkelingskansen. In 2004 begon ze een privé-project. Ze bouwde het Noble House waar momenteel 21 kinderen een thuis hebben. Utsab, een man die ze 13 jaar geleden heeft leren kennen, heeft ze scholing gegeven en hij is nu de projectmanager in Nepal en de “papa” van de kinderen in het Noble House. Zijn vrouw Sita is de “mama” van het huis. Het mooie is dat de kinderen niet door westerse, maar door Nepalese “ouders” in de Nepalese cultuur worden opgevoed.
Dus de stichting steunt Utsab en Sita, maar zij doen het.
Maar toen in november 2005 het Noble House open ging rees de vraag: “Wat gaan we nu eigenlijk verder doen? Want uiteindelijk moeten ze zichzelf daar zien te kunnen redden”.
Per kind is 33 euro per maand nodig voor onderdak, eten, kleding en scholing. En voor 200 euro per maand houden ze het huis draaiende met extra hulp, onderhoud enz. Er is geen luxe. Door zonnepanelen op het dak is er warm water en dat is al heel wat. En hoewel de kinderen relatief worden verwend, wil Engely niet dat ze in het huis aan een levensstandaard gewend raken die veel hoger is dan die van de mensen om hen heen.
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het afronden van het peuterschooltje op het terrein. Eén klasje zal in april 2007 starten. De lagere school die op dit moment wordt gebouwd op een berg vlakbij het Noble House is eind 2007 klaar. Momenteel gaan de kinderen van het Noble House nog met een schoolbus naar een school 5 km verderop. Dankzij vele sponsoren is het voor deze kinderen mogelijk om naar school te gaan, want er zijn in Nepal nog steeds heel veel kinderen die nooit naar school zullen gaan.
Engely laat eigen scholen bouwen voor de kinderen van het Noble House, omdat zij daar een andere manier van lesgeven hanteert dan op de meeste andere scholen. Over het algemeen krijgen kinderen op Nepalese scholen weinig vrijheid om zichzelf te ontplooien en moeten ze doen wat de docent zegt. De vakken die worden gegeven zijn niet diepgaand en kinderen moeten vooral lesstof nazeggen of overschrijven waar ze soms helemaal niks van begrijpen.

Engely’s droom voor de toekomst:
“Wat ik 13 jaar geleden aan Utsab heb doorgegeven (kennis en scholing), dat hier meer kinderen gebruik van kunnen maken. Hij is nu onze projectmanager in Nepal en hij laat zien wat je met hulp voor je eigen toekomst kunt doen, net zoals hij dat toen gekregen heeft. Verder een goede realisatie voor het project op de berg, de bouw van een school, zodat het een goed duurzaam project wordt waar de gehele lokale bevolking wat aan heeft. Het bestrijden van de armoede en ook het wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Dit door hen op allerlei manieren kennis aan te reiken.”

www.engely.nl
Stichting Noble House Nepal
Giro: 1474919

Papa Utsab en Mama Sita in het Noble House
test

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Onderwijs in Nepal

 

Het niveau van het onderwijs in Nepal is zodanig laag, dat een incidentele tijdelijke bijdrage door een westerse docent, het onderwijs een positieve impuls kan geven.

Twee schooltypes
1. Government schools
Het onderwijs aan scholen van dit type is gratis, er zijn er te weinig van en dit onderwijs is onder de maat. Kinderen in ver gelegen bergstreken mogen al blij zijn als ze leren lezen, schrijven en wat Engels leren. Schooluniform, boeken, boekentas en benodigdheden zijn voor rekening van de ouders, die daarvoor meestal geen geld hebben.
Nepal is immers een van de armste landen ter wereld: veel gezinnen moeten van minder dan 200 US Dollar per jaar rondkomen. Daarom houdt men de kinderen liever thuis, zodat ze op het land of in huis kunnen helpen

2. Private schools
Bij deze particuliere scholen komen alle kosten voor rekening van de ouders. Het onderwijs is er vaak veel beter, maar weinig ouders kunnen het zich voor hun kinderen veroorloven.
 
Het school- en klassensysteem in Nepal
De nursery en kindergarten zijn een soort crèche en kleuterschool. De klassen 1 t/m 8 zijn te vergelijken met onze lagere school. Ze worden gegeven zowel in de vorm van dagscholen maar ook intern. Klas 9 en 10 zijn te vergelijken met onze MAVO. Indien hiervoor geslaagd kan men een staatsexamen afleggen. Het School Leaving Certificate Examination. Klas 11 en 12 vormen de voorbereiding op een beroepsopleiding of een universitaire studie, maar met het SLC exam op zak kan daar ook rechtstreeks aan worden begonnen.

Engely Tersteeg: “De lessen die de kinderen krijgen zijn vaak erg oppervlakkig. De leraren zijn zelf weinig tot niet bekwaam om les te kunnen geven. Daarnaast is het onderwijs daar vooral stampen en uit het hoofd leren. De leerkracht doet alles voor op het bord en kinderen hoeven het alleen maar na te doen. Zelfs tekeningen worden voorgetekend. Dat is natuurlijk een groot verschil met het onderwijs in bijv. Nederland; waar kinderen ervaringsgericht leren.
Ook worden de kinderen nog steeds geslagen. Dit gebeurt wanneer ze iets fout doen. Zelfs wanneer ze iets geheel onbelangrijks, zoals de verkeerde kleur strikjes in het haar hebben, worden ze geslagen.
Wanneer je goed contact maakt met de school en je respect laat zien kun je de leerkrachten iets overbrengen. Maar of ze dit begrijpen en naderhand toepassen is de vraag.“


 

Vergelijkbare projecten

Kinderstraatkrant in Peru

Arme kinderen in Peru hebben dan misschien weinig kansen, talent hebben ze zeker wél. Dat blijkt uit de kinderstraatkrant ‘Pasa la Voz!’. Schrijven, vormgeven en verkopen: alles wordt door de kinderen zelf gedaan. Het kinderstraatkrant-project wordt gerund door een Peruaanse stichting. De Nederlandse stichting Hoedje van Papier steunt dit project met een bijdrage van Cordaid.
Voor de straatkrant nemen 240 kansarme kinderen uit de stad Cusco deel aan workshops: journalistiek en video, fotografie en creatief schrijven. In de krant brengen ze hun leefwereld in beeld en hun ideeën om hun leefomgeving te verbeteren. Het project leert hen verschillende vaardigheden en geeft hen hun gevoel van eigenwaarde terug.

Hoedje van Papier werkt in Nederland samen met scholen, persbureaus en het kinderblad Sam Sam.
Software: Microsoft Office
Algemeen Dagblad, 24 januari 2007

 

 

Stichting Tamsarya
Stichting Tamsarya heeft in 2003 in Nepal een gezondheidscentrum opgezet.
Hier worden cursussen en voorlichtingsprogramma’s gegeven aan voornamelijk vrouwen.
Dit jaar werden er cursussen gegeven op het gebied van: kinderverzorging, algemene gezondheidszorg, hygiëne, voeding, geboortebeperking en familierecht. Ook hebben zij de beschikking over een röntgenapparaat en een laboratorium.

GGD Groningen
GGD Groningen vindt dat gezondheid en onderwijs veel met elkaar te maken hebben. Naast de zorg voor een veilige en gezonde omgeving leren kinderen op school hoe ze zelf kunnen zorgen voor hun eigen gezondheid. De GGD Groningen biedt met themamaterialen en projecten ondersteuning aan leerkrachten om hier op een goede manier invulling aan te geven. Dit doen zij door middel van themakisten, hiermee kunnen docenten lessen en projecten opzetten en uitvoeren. De themakisten bevatten leer- en hulpmiddelen, achtergrondinformatie, suggesties voor ouderparticipatie en spel- en audiovisueel materiaal. De themakisten zijn voor alle leeftijdsgroepen in het reguliere basisonderwijs.


Tijdsplanning

Week 10 tm week 11 : Projectplan maken
Week 11 : Sponsoren benaderen
Week 12 tm week 15 : Voorbereiden
Week 16 : vertrek Nepal + Research
Week 17 : research
Week 18 : voorbereiding
Week 19 tm week 20 : opname
Week 21 tm week 22 : montage
Week 23 : viewing
Week 24 : uitloop + terugreis
Week 25 tm week 32 : thesis afronden 

 

 


 

Curriculum Vitea

Jantien Jonkheijm

PERSOONLIJKE GEGEVENS

Naam:                                    Jonkheijm
Voornaam:                              Jantien                                   
Geboortedatum:                      15 april 1982
Geboorteplaats:                       Lekkerkerk
Woonplaats:                            Lekkerkerk
Adres:                                     Koninginneweg 70, 2941 XL
Telefoon:                                 06-55132672
E-mail:                                    jantienjonkheijm@hotmail.com
Burgerlijke staat:                      Ongehuwd
Nationaliteit:                            Nederlandse

OPLEIDINGEN

1995-1999       HAVO, Krimpenerwaardcollege te Krimpen aan den IJssel
1999-2001       Studie HBO-Verpleegkunde, Hogeschool Rotterdam
                      Propedeuse behaald.
                      Vroegtijdig beëindigd.
2001-2002       Video vooropleiding, Open Studio Amsterdam
                      Certificaat behaald.
                      Behandelde onderdelen: Camera, geluid, montage (Final                       Cut Pro, Adobe Première), scenario, productie, licht, regie                       (fictie en documentaire), dramaturgie.
2003-heden     Audiovisuele Media, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht                       te Hilversum. Propedeuse behaald. Specialisatie:                       Educatieve kindertelevisie en documentaire   

SCHOOLPROJECTEN

2005    Verplicht Vertrek
           (documentaire over een boer die gedwongen werd te vertrekken            vanwege de oprukkende woonwijk Leidsche Rijn)
           Made By
           (televisieprogramma over een fairtrade kledinglabel. Een            programma met veel verschillende onderdelen, zoals docu,            animaties en persiflages)
2007    Educatief project ‘Skills’
           (Een zestal filmpjes over sociale basisvaardigheden voor in een            Elektronische Leeromgeving van HB-Uitgevers, daarnaast nog            meegeholpen met het bedenken van een educatieve game, waarin            de sociale vaardigheden worden getraind)

PRODUCTIES

2001    Sociale dienst Rotterdam, Prikaccidenten
           (Voorlichtingfilm voor de sociale dienst van Rotterdam over            prikaccidenten)
2002 en 2006  Roparun, team 120
           (documentaire over de estafetterace van Rotterdam naar Parijs            t.b.v. het kankerfonds)
2004    Maritiem Museum Rotterdam, korte documentaire over            oceaanstomers.
2007    Gymnastiekvereniging Kdo Lekkerkerk, 25 jaar jazzballet.
           (een tiental korte, komische filmpjes als aankondiging voor de            dansen op de jubileumavond)

WERKERVARING AUDIOVISUELE PROJECTEN

2002               Vastleggen finale Kunstbende 2002, In de Vredenburg in                       Utrecht.
2002-2003       Gewerkt als vrijwilliger bij Sophia Kinder-TV.
2005               Begeleiding Internationaal Scholieren Project.
                      Op de HKU vond een internationaal scholierenproject                       plaats in samenwerking met een middelbare school uit                       Hilversum en diverse andere middelbare scholen uit heel                       Europa. Ik heb de scholieren drie dagen lang begeleid en                       geholpen met hun (film-)producties.
2006               Programmaserie Cor achter de dijken
                      Half jaar stage bij Klumper en Cottaar tv producties 
                      (televisieprogramma met pianist Cor Bakker, een                       programma op en over het water) Mijn taken: redactie en                       onderhouden contacten met participanten, assistentie                       tijdens opnames.

WERKERVARING OVERIG

  • Diverse jaren in de zorg gewerkt als verpleegkundige in opleiding.
  • Ik werk sinds 3 jaar in de horeca bij restaurant het Koetshuis als medewerker bediening, te Krimpen aan de Lek.

 

OVERIGE INFORMATIE

Computerprogramma’s
Adobe Première
Final Cut Pro
Photoshop
Word
Power point

Talen
Nederlands
Engels (matig)

Rijbewijs B

Korte profielschets
Ik ben een actief type en werk graag met kinderen. Van 1990 tot en met 2001 ben ik leerling geweest op de Jeugdtheaterschool Zuid-Holland. Hiermee heb ik vier grote producties gedaan waarmee ik door heel Nederland heb opgetreden. Ik heb erg veel les gehad in toneel, zang en dans.
Van 1999 tot en met 2005 heb ik lesgegeven aan (trampoline)springgroepen, variërend in de leeftijd van 6 tot en met 18 jaar.
Ik regel graag en neem graag de leiding, maar kan ook goed in teamverband werken. Ik ben erg behulpzaam en flexibel.

 

 

Karlijn Nouwens

PERSOONLIJKE GEGEVENS

Naam:                                   Nouwens
Voornaam:                             Karlijn
Geboortedatum:                     12-01-1982  
Geboorteplaats:                     ´s-Hertogenbosch    
Woonplaats:                           Veghel
Adres:                                   Hoofdstraat 73, 5461 JD
Telefoon:                               06-15432586
E-mail:                                  karlijn_n@hotmail.com
Burgerlijke staat:                    ongehuwd
Nationaliteit:                          Nederlandse

OPLEIDINGEN

2003-heden   Kunst Media en Technologie aan de Hogeschool voor de                     Kunsten Utrecht in Hilversum, Audiovisuele media.

                    Open Studio Amsterdam, certificaat behaald voor de                     basisopleiding.

1998-2002     Grafisch Lyceum Eindhoven, diploma behaald voor Multi                     Media Vormgeven.
1994-1998     MAVO, Pius X College te Veghel

WERKERVARING

Audiovisuele branche

  • Stagiaire bij Mental Television Productions.

Werkzaamheden: cameravrouw, editor en productieassistent.

  • Stagiaire bij Vidipro.

Werkzaamheden: multimedia vormgever en bedrijfsfilms draaien op locatie.

  • Cameravrouw, editor en productieassistent bij Mental Television Productions.
  • Stagiaire bij KRO jeugdtelevisie

Werkzaamheden: Redactie / Productie assistent programma ZigZag
Werkzaamheden: Redactie / Productie assistent programma Energy Survival

Kinderen

  • Acht jaar ervaring met oppassen in een gezin van drie kinderen. Waarvan enkele jaren  ??n dag in de week.

Horeca

  • Bediening Hutten Exclusieve catering.

Detailhandel

  • Verkopend medewerkster bij Bomitex ´t Winkeltje damesmode.

VAARDIGHEDEN

  • Bedreven in de computerprogramma´s Premiere, Final Cut Pro, Flash, Photoshop, Illustrator, MS Word.
  • Ervaring met het maken van programma´s voor televisie.
  • Gedreven in het houden van presentaties.
  • Ervaring met het maken van kindertelevisie

 

PRESTATIES

  • Met succes een film gemaakt ter ondersteuning bij lesmateriaal voor het basisonderwijs over het symfonieorkest.
  • Op een originele manier uitnodigingen in flash vormgeven en programmeren.
  • 5 afleveringen van KRO ZigZag mee ontwikkelt en gemaakt.
  • 8 afleveringen van KRO Energy Survival ontwikkelt en gemaakt.
  • Een educatieve game voor HBO studenten ontwikkelt.

 

INTERESSES EN AANVULLENDE INFORMATIE

  • Mijn interesses en hobby’s zijn:
    • Films kijken
    • Vakliteratuur lezen
    • Kinderen (en media)
    • Fotograferen
    • Literaire thrillers lezen
    • Kleding en mode
    • Hockey, plaatselijke competitie

 

  • Als persoon ben ik zeer gemotiveerd, georganiseerd, leergierig en creatief.

 

Sanne Sickenga

PERSOONLIJKE GEGEVENS

Naam:                                   Sickenga
Voornaam:                             Sanne
Geboortedatum:                      03-08-1984  
Geboorteplaats:                      Rotterdam    
Woonplaats:                           Amsterdam
Adres:                                   van Spilbergenstraat 54, 1091 DT
Telefoon:                               06-12034900           
E-mail:                                   sannesick@hotmail.com
Burgerlijke staat:                     ongehuwd
Nationaliteit:                           Nederlandse

 

OPLEIDINGEN

2003 - heden       Hogeschool van de Kunsten Utrecht, te Utrecht.
                           Afstudeerrichting: Media Management, faculteit Kunst                            en Media Technologie, te Hilversum.
1996 - 2002          Havo, Sint Antonius College, te Gouda, diploma 2001.
                           Profiel: Cultuur en Maatschappij
1988 - 1996          Jenaplan, Basisschool de Carrousel, te Gouda.

STAGE

2006   Made By, te Amsterdam.
          Een communicatiestage waar ik deel uitmaakte van team dat           verantwoordelijk was voor het opzetten en uitvoeren van een           promotiecampagne voor duurzaam geproduceerde kleding.
2005   Stichting Nederlands Gebarencentrum, te Bunnik.
          Productieassistent bij het maken van educatief materiaal in de           Nederlandse Gebarentaal voor jonge dove kinderen.
          Bijdrage geleverd aan het organiseren van het congres ICED in           Maastricht. Dit is een 5 jaar terugkerend congres over educatie           voor dove kinderen.
          Mede organisator van de landelijke Leesvertelwedstrijd voor dove           kinderen, te Amsterdam.
2004   Ketelhuis, te Amsterdam.
          Productiestage: onder andere het regelen van de zaalverhuur,           promotieactiviteiten en begroting opmaken van het café.
2003   Theaterbedrijf John de Heij producties, te Gouda
          Theatervoorstelling produceren gespeeld door kinderen van 8-10           jaar. Ik heb me bezig gehouden met productie, decorontwerp en           assistent regie. Begeleiden van brugklasleerlingen bij het maken           van een theaterproductie.

RELEVANTE ERVARINGEN MIDDELS SCHOOLPROJECTEN

2006    Student project coördinator van 3 korte filmpjes voor de            organisatie Rainflourish met als doel men bewust te maken van            het belang van het regenwoud.
2005    Student project coördinator van een tv pilot voor de organisatie            Made-By.
2004 - 2005   Twee korte films in samenwerking met Audio Visuele Media                     studenten. Bij de ene film was ik verantwoordelijk voor de                     productie. Bij de andere film heb ik een making off gemaakt.
2003 - 2005   Seminars (gedurende 1 week):

        • Event Marketing
        • Festivalorganisatie
        • Hoe creëer ik een mediahype?
        • Computerprogramma: Dreamweaver

WERK ERVARING

2007   Assistent productieleiding bij een Venz commercial geproduceerd           door Vis en Co.
          Assistent productieleiding bij de videoclip van Di-rect geproduceerd           door Pelicolla.
2006   Productie assistentie en kinderbegeleiding bij onder andere een           eindexamen film van de filmacademie in Amsterdam           (“Rolercoaster”) en TMF Game Award promo’s. 
          Made By te Amsterdam. Producent van een viral movie.
2002 tot heden    Nederlands Gebarencentrum te Bunnik als                            administratief medewerkster.
2001 - 2002          Banketbakkerij de Vlaam, te Gouda als verkoopster.
2002                    Au pair in Indonesië. 

AANVULLENDE VAARDIGHEDEN

Voorjaar 2004              Cursus locatieassistent, te Rotterdam. 
Rijbewijs                     Rijbewijs-b
Computer ervaring:      Word, Excel, Word Perfect en Power Point.